Vegetarianism.

Tänkte jag kunde visa för er vilka olika typer av vegetarianism det finns. Jag är Lakto-Ovo-Vegetarian, men jag brukar bara kalla mig vegetarian, för de flesta brukar förknippa vegetarian med det (och att det är lättare att säga den kortare varianten).

Detta är iallafall det som står på Wikipedia:

NamnKött
(inklusive fågel, fisk, skaldjur)
ÄggMejeriprodukterHonungVegetabilierSvamp
Demivegetarian Bara fågel och/eller fisk.1) Ja Ja Ja Ja Ja
Pescetarian Bara fisk och skaldjur Ja Ja2) Ja Ja Ja
Lakto-ovo-vegetarian Nej Ja Ja2) Ja Ja Ja
Lakto-vegetarian Nej Nej Ja2) Ja Ja Ja
Ovo-vegetarian Nej Ja Nej Ja Ja Ja
Vegetarian Nej Nej Nej Ja Ja Ja
Vegan Nej Nej Nej Nej Ja Ja

1) Demivegetarianer äter ägg, mejeriprodukter och fisk. Vissa demivegetarianer äter också höns/kyckling.

2) Ost innehåller vanligen löpe, ett enzym framtaget ur kalvmage. Vissa vegetarianer äter därför inte vissa ostsorter utan väljer ostar gjorda på mikrobiella eller vegetabiliska ystenzymer.

Så kallade semivegetarianer (ibland benämnda flexitarianer) har en kost som främst består av vegetarisk kost, med enstaka inslag av fisk, skaldjur och kyckling. Somliga semivegetarianer äter även kött vid ett fåtal tillfällen. The Vegetarian Society menar dock att man inte bör kalla sig vegetarian i de fallen man äter exempelvis fisk och fågel.[3]


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0