StudieLÖN inte studielån!

Idag är det en protest på Umeå Universitet. Protesten är mot att regeringen vill sänka studiebidraget och tvinga studenter att låna mer! Eftersom jag inte är där idag så protesterar jag på detta vis istället:
Jag betalade räkningar igår, det enda jag gjort med mina csn pengar före det var att jag tyvärr blev tvungen att köpa några saker på apoteket. Mina räkningar är mobilräkning, Tv&Radiotjänst, lägenhetshyra och denna månad var jag även tvungen betala min katts Agriaförsäkring. Jag har ca 3000 kr kvar nu och om någon dag måste jag betala ett nytt busskort vilket kostar 1450 kr. Busskortet är nödvändigt för att jag ska kunna ta mig fram och tillbaka till mina studier. Detta betyder att jag har ca 1500 kr kvar att leva på hela mars månad.
Studenter har det redan knapert ekonomiskt. Jag ser det inte som ett liv att enbart få ekonomin att gå ihop, även studenter förtjänar väl att ha nån slags fritid? även studenter förtjänar väl att må bra!?
Jag går back varje månad. Det betyder att jag måste ta av min lilla summa sparkassa jag har. Men jag har tur som kan göra det, för det är verkligen inte alla som har nån back-up!
300 kr låter kanske inte mycket, men för studenter betyder dessa 300 kr väldigt mycket. Studenter lever för det mesta på lånade pengar, av 9000 kr/månad är 2800 kr av dessa bidrag och resten lån. Detta ger en ångest och stress i sig! Jag vill inte leva på mer lånade pengar! Att studera är ett heltidsjobb och att folk studerar gynnar hela samhället i längden.
Så jag säger FUCK YOU regeringen!
Tvinga inte oss studenter att betala för era skattesäkningar eller sluta studera. Ta pengarna där ifrån det finns - hos höginkomsttagarna!
JÄVLA BORGARE, sänk inte studiebidraget, HÖJ DET!

Kommentarer
Postat av: Kajsa

Bra! :) Ge dem bara!

2014-02-28 @ 01:17:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0