Jag är en äcklig feminist

 
 Jag borde sitta och läsa just nu. Jag ligger så sjukt mkt efter i läsningen. Har många texter och egentligen en hel bok att läsa innan torsdag, då vi får hemtentan, men jag är för upprörd för att läsa just nu. Ni får ursäkta ifall detta inlägg kommer vara all over the place men det är svårt att få ihop det snygg och fint när man är upprörd och bara vill häva ur sig allt.
 
Det finns en grupp på facebook som heter "Vi som hatar alla äckliga feminister i Sverige", denna grupp gör mig så sjukt illamående och ledsen att jag inte vet vad jag ska ta vägen. Men det är inte bara dem som gör mig upprörd, utan det är även det faktum att deras "åsikter" (om man ens kan kalla det åsikter) är nånting vi kan se utspritt över hela Sverige, och hela världen fär den delen!
Men iallafall, i denna grupp skrivs det hemska sexistiska skämt, det läggs upp kränkande bilder och deras påståenden är helt ogrundade. De har ingen vetenskap eller riktig fakta bakom det dem skriver. Och visst kan man ha olika åsikter, men då får man skriva det som en personlig åsikt, men försök inte få det som om de är en vetenskaplig fakta. Deras gruppnamn nämner att de inte tycker om feminister. Dock så är allt deras innehåll i gruppen direkt kränkande till alla kvinnor, alltså hälften av jordens befolkning. Om de ändå kunde på ett seriöst och politiskt sätt, grundat på någon slags fakta, argumentera för varför de inte gillar feminism, så är ju det en sak. Men de riktar ett strikt hat mot kvinnor och kvinnor som är feminister, och ger inte ens en tanke åt att även män kan (och vad jag tycker, borde) vara feminister. De visar tydligt i deras konversationer att de inte vet vad varken feminism eller jämställdhet är för något. Det enda dem gör i denna grupp är att försöka använda sexism för att rättfärdiga deras så kallade åsikter.
Denna grupp känner jag kränker mig och alla mina medsystrar och jag blir förbannad över att Facebook inte vill stänga ned sidan. Vi är många som har anmält, både för sexistiskt och hatiskt innehåll. Men jag förstår ju också varför. Vi lever i ett patriarkat, en hierarki där män har mkten och är en grupp inte kränkande för män, så är den inte värd att tas bort. Som även anmälda brott till polisen, är det en kvinna som är offret klaras brottet inte upp lika fort, det prioriteras inte på samma sätt som om offret vore en man.
Jag är så himla trött på att helatiden nedvärderas, kränkas, diskrimineras, sexualiseras, objektifieras, förminskas och anses som mindre värd! Jag föddes med fitta, och därför ska jag straffas hela mitt liv.
 
Skulle vela skriva om det Gabriella Bark skrev på Nyheter24, men jag vet inte om jag orkar med det just nu, men okej, skriver några rader.
Gabriella har, som många andra som uttrycker liknande åsikter som hon, inte heller grund för det hon säger. Hon verkar inte ha någon som helst utbildning i vetenskapen om kön och genus och jag tycker därför det är fruktansvärt att hon kan skriva en sånhär artikel som når ut och påverkar så otroligt många människor.
Gabriella skriver att jämställdheten har gått för långt, men som hennes mot-skrivare Viktor Adolfsson uttryckte det "Att jämställdheten "gått för långt" är en i sig orimlig idé. Strävan efter jämställdhet finns för att samhället är ojämställt.".
Jag hoppas att Sveriges befolkning är så pass förnuftiga att hennes text bara gör folk mer medvetna om varför det är så viktigt att vi fortsätter kämpa för jämställdhet.
 
Skulle kunna skriva hur mycket som helst om detta men ne nu är jag less, ledsen, arg och trött och ska gå och lägga mig istället.
Hoppas att jag vaknar upp till ett bättre Sverige...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0