8 mars 2013

Idag är det alltså Internationella Kvinnodagen. Själv har jag tyvärr aldrig firat denna dag på nå speciellt sätt men jag fick faktiskt ett grattis på jobbet idag av min avdelningschef. Det gjorde mig glad :-) tråkigt dock att det följdes av ord från vit kränkt man som satt brevid (alltså inte han som sa grattis!). Vit kränkt man tyckte det var dumt att man inte hade en Mansdag. Han sa även "ingen kämpar då för männens rättigheter!".
Ja, jag satt som vanligt med min mun stängd och bara kollade in i mobilen efter det. För visst är det tragiskt? När någon för en gångs skull uppmärksammar en på kvinnornas dag och säger något possitivt så ska det direkt dränkas av vit kränkt man.
 
Iallafall så tycker jag att denna dag är en bra dag att fundera lite extra över jämställdhet och genus. Kanske ska vi även vara glada för att vi lyckats komma en bra bit på vägen till jämställdhet, men abslut inte glömma att vi har en lång väg kvar och att den är värd att kämpa för!

 
 Ja, mer än så har jag faktiskt inte att säga om denna dag. Men jag tänkte att jag lämnar ordet till ladydahmer.se & Hannah Lemoine:
 
"Dagen har sitt ursprung ur kvinnor som demonstrerade för sin rätt att delta i samhället på samma villkor som männen. Det är alltså inte fråga om någon slags extra uppmärksamhet för att kvinnor är kvinnor och för att vi är så himla bra (och buhu stackars männen som inte får några egna dagar), utan för att kvinnor får utstå en hel del orättvisor just för att de är kvinnor. 

Det handlar om solidaritet. För att kvinnor fortfarande 2013 är i underläge. För att kvinnor endast äger 1 procent av världens tillgångar, har lägre löner än män samtidigt som de i genomsnitt gör 70 procent av det obetalda arbetet i hemmet. 

För att kvinnor fortfarande överallt i världen mördas, våldtas, torteras, fängslas och tystas ner just för att de är kvinnor. För att nästan hälften av alla vuxna kvinnor har blivit utsatta för våld av sina partners och i de flesta väpnade konflikter förekommer systematiskt våldtäkter mot kvinnor."
 
 

Kommentarer
Postat av: Kajsa

Bra inlägg! :)

2013-03-10 @ 16:09:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0