Att vara vegetarian

Jag har varit vegentarian i snart ett och ett halvt år, det gör mig absolut inte till någon expert (om man nu kan vara det på vegetarianism?), men jag har verkligen under den här tiden lärt mig ett och annat och har fått höra många olika reaktioner från folk. En bra grej är att reaktionerna faktiskt inte har varit så otroligt negativa som jag var rädd för att de skulle vara. Kanske beror det på att vi är inte går i gymnasiet längre, vi är ju faktist vuxna nu och folk har blivit mer öppna.
Iallafall, så har jag börjat förstå att många, som inte är vegetarianer, inte riktigt förstår varför man blir vegentarian och hur man kan fortsätta vara det hela livet. På jobbet tex är det en som tror att han kan försöka fresta mig till att äta kött.
Jag vet hur otroligt gott det är med kött. Jag kan sakna det ibland. Den kokta korven på Sibylla eller grillade falukorven på vinterutflykten, det grillade fläskköttet på sommaren, hamburgeköttet på morgonmackan eller kebabtallriken på Kungsgrillen. Det är inte smaken det är fel på, jag tycker det är jättegott, men jag väljer att inte äta det ändå. Inte för att jag måste, utan för att jag vill. Att vara vegetarian är inte som att avlägga ett godislöfte som barn och sen försöker folk fresta en genom att ställa fram en godisskål, äta och säga "mmmmmmmmmmmmmmmm, vad gott det ääääär, mmmm" rakt framför näsan på en.
Jag gör det inte för att nån annan har sagt åt mig eller vill att jag ska göra det, och inte heller för att få pengar. Jag kan bli sugen ibland, när man är riktigt riktogt hungrig (men då är man typ sugen på allt?), men jag skulle aldrig få för mig att äta det (om det självklart inte handlar om liv eller död, men det är en helt annan sak). Jag kan inte tänka mig att stoppa in kött i min mun, tugga och svälja. Så jag kan sakna smakerna, men inte själva köttet i sig, inte tanken på att det är djur jag äter. Om det går att förstå sig på?
Det finns också vissa som undrar vad som skulle hända om jag åt kött? och skulle jag fortfarande vara vegetarian då?
Jag vet inte vad som skulle hända, antagligen skulle jag få väldigt ont i magen, men jag vet inte, det kan också vara så att jag inte skulle känna av det alls. Och haha ja, asså, skulle jag äta nått som visar sig vara kött, så är det inte som om jag inte är vegetarian längre. Som sagt är det inget löfte du tagit, det är en inställning, ett val.
Det finns riktigt många orsaker till att vara vegetarian. Jag är det främst pga tre orsaker: djurens rätt, världens människor och miljön. När man är det pga de orsakerna så är det inget man bara glömmer.
En annan kille på jobbet frågade mig en gång: "Jahapp, men får jag höra ditt allra bästa rgument till att vara vegetarian?" Han menade lixom lite i stil med - "Hit me with your best shot". Är det inte lite konstigt att man nästan lixom kräver att vegetarianer och veganer måste förklara sig, ha bra orsaker till att inte äta kött. Det räcker lixom inte bara med att de säger att de är vegetarian, slutsnackat, utan man har nästan rätt till att fråga ut och kritisera personen, det är viktigt för många köttätare att de har ett bra försvar mot allt som kastas mot dem. Men ibland undrar man varför vissa aldrig frågar sig själva: varför äter jag kött? Vilka är de starka och moraliska skälen till att jag väljer att äta kött?
 
 
Som sagt så har det bara gått ca ett och ett halv år sedan jag åt en bit djur.
Men att bli vegetarian är absolut en av de bästa valen jag gjort i mitt liv och jag hoppas och tror verkligen att jag känner så hela mitt liv. :-)
 
Ville bara skriva av mig lite. Här har ni en liten video jag hittade på youtube som tar upp några orsaker till att bli vegetarian. Det är inte så mycket text, det är en vädligt lätt video, så helt klart värt ett kik. :-)
 

Kommentarer
Postat av: Kajsa

Väldigt bra skrivet. Känns som du tog orden ur min mun. Håller med mening efter mening. Det är ungefär så här jag tänker också. :)

Att vara vegetarian är inget löfte. Man har inte lovat någon att inte äta kött och riskerar inte att bli utsparkad från "vegetarianklubben" om man skulle råka göra det. Det är ett val man gör för sig själv för att man själv vill. Att skippa köttet är absolut det bästa valet jag gjort 2012. ^^

Jag själv mår illa av tanken på att äta kött. Så på frågan om vad som skulle hända om jag åt kött skulle jag nog svara att jag skulle nog spy, eller må väldigt illa i alla fall.

Stay strong, sis. ^^

Svar: tack sis! :))
Moa-Stina

2013-01-18 @ 19:01:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0