Tragiskt

Att jag ens tar mig tid när jag har all tid i värden och ritkigt uruselt tråkigt att gå in på den "kaxigaste bloggaren i sverige". Men denna gång var det faktist inte så jag hamnade på hennes blogg. Jag var faktist ute på bloglovin och råkade se en random blogg i rampljuset och rubriken att "den kaxigaste bloggaren" anklagades för att ha gjort så att bägaren rann över och en ung flicka tog livet av sig. Jag kände faktist då att jag ville se vad som hade hänt och jag läste. Så tragiskt. En flicka hade försökt svälta sig länge för att bli lika smal som bloggaren. När hon sen läste inlägget om att man är tjock om man får veck på magen då man sitter ner och att låren går  ihop när man står upp så verkade hennes jobb för att försöka passa det "såkallade" idealet inte vara nog, hon levde ändå inte upp till de krav som bloggaren hade så det blev den sista droppen i bägaren som då rann över. Flickan tog livet av sig. Detta kan säkert vara en påhittat historia, en myt, men jag förstår ändå att det är fullt möjligt att en ung flicka kan ta självmord ifall hon tar åt sig av vad den "kaxigaste bloggaren" skriver.
Kan man ens kalla henne kaxig skulle jag säga? Bara för att hon vann det dära priset, betyder det att allt hon säger är endast kaxigt och det är okej för henne att trycka ner alla andra människor och hitta på ideal hon kräver att alla ska följa? Hon säger sig bara spela en roll, det är bara hennes "alter ego" hon spelar ut på bloggen så därför är det okej att hon skirver en mängd kränkande saker. Hon leker gud med jättemånga unga flikor och det är helt okej, för hon är ju bara kaxig! eller?

Jag tycker dendära historien är riktigt tragisk och värre blir det eftersom bloggaren skiter fullständing i det där och vill inte alls ta på sig nån skuld över huvutaget att det hon skriver kan ha varit det sista flickan tålde. Hon kan inte ha nån skam alls i kroppen, kan inte ha något smavete alls. Förstår inte heller hur hon ens kan ha mage att kunna säga att alla som tycker hon är en skam för sverige bara är äckliga och avundsjuka.
Visst, ingen tvingar nån att läsa hennes blogg, men vi lever i ett samhälle där media styr oss ungdomar otroligt mycket. Så det man skriver måste man faktist ta ansvar över. Det var inte bloggarens fel att flickan tog livet av sig, det menar jag inte, historien behöver ju inte ens vara sann, men ifall den är så kan det ju faktist vara så att bloggarens ord kan ha påverkade henne regält att ta steget till självmord.
Men DU är ju bara kaxig, och det är ju bara din roll somsagt, så nog kommer DU kunna leva med det bärandes på dina axlar och ändå fortsätta att provosera...

foto:jag


Kommentarer
Postat av: marr

sv:men vi har ju redan bokat i tärna på påskolovet;)



bra skrivet!

2009-11-12 @ 14:12:11
URL: http://martinadegerman.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tjejen hade varit psykiskt sjuk långt innan och dom skyller inte heller på kissie för att hon skrev inlägget en dag före hon tog livet av sig dom menar bara att bloggare kan ha stor inverkan

2009-11-12 @ 15:13:31
Postat av: Svar till anonym från Moa-Stina

Ja självklart, det menar ju jag också! SÅ det är därför man måste tänka lite på vilka som kollar på ens blogg, hur många och vilka man faktist påverkar otroligt mycket.

2009-11-12 @ 16:01:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0