hata är ett så stark ord..

..det har jag sagt länge. Det tycker jag än. Folk hatar varandra hit&dit helatiden. Varför använder man ett så stark ord som HAT när man egentligen bara menar att man kanske irriterar sig på personen, eller inte gillar det den har på sig?
  Men när vet man att man verkligen hatar någon då? Vad ska den personen ha gjort mot en för att man ska hata den?
  Kan man hata någon man egentligen tror är snäll? någon man inte känner? för att den skadar, påverkar eller leder in någon man bryr sig om i nått dåligt? får den man älskar att fatta dåliga beslut?
  Hatar man en person när varje gång man hör dens namn nämnas får en klump i magen, ett hugg i bröstet?
  Avsky.. är det värren än att hata? När är man tillåten att avsky, hata eller ens tycka illa om någon?
  Jag vet iallafall några personer jag verkligen inte gillar. Och det är såna personer jag inte känner speciellt bra. Vad ger mig tillåtelse att tycka dåligt om folk jag inte ens vet hur dem egentligen är?
  Men såhär är det: Jag bara vet att dethär är personer jag inte vill ha att göra med och jag inte heller vill att mina nära & kära ska vara i närheten av.
Jag vill inte använda ordet hatar. Men vilket ord passar bättre in?


                                                                                                   jag i bondstan.  Foto & redigering: Ida

Kommentarer
Postat av: juulan

väldigt fint skrivet!!!

2009-04-28 @ 09:07:40
URL: http://juulan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0