Brist på näringsämnen som vegetarian?

Min syster ringde idag och var orolig för hon har börjat fundera om jag får i mig alla näringsvärden som vegetarian. Men Kajsa, du behöver inte vara så orolig :-).
Än har jag inte kännt av att min kropp mår speciellt annorlunda av att jag ändrat min kost. Men kanske kan det också bero på att jag helst valde att äta vegetarisk kost och grönsaker redan innan och att jag fortfarande äter mjölkprodukter och ägg, jag så kallad Lakto-Ovo vegetarian. Jag äter faktiskt väldigt allsidigt
och är därför inte rädd för att få brist på något näringsämne.
Om ni vill veta vad jag brukar kunna köpa hem för något så får ni en lista här:
de allra flesta sorters av grönsaker, juice, frukt och bär, oliver, svamp, mycket olika bönor, kikärtor, linser(har dock inte fått det lyckat än), potatis, pasta, ris, quinoa, couscous, nudlar, haulomi, feta ost, mozarella, vanlig ost, mjölk, grädde, keso, yogurt, fil, rödlök, gullök, vitlök, purjolök, nötter, pesto, olivolja, solrosolja, linfröolja, quornprodukter, sojaprodukter, bröd(oftast fullkorn), kaffe, te och mitt skafferi kan nog också innehålla nån godisbit då och då.
Ja, det var nog det mesta, och som ni ser, det är typ allt utom just kött, fisk och fågel. Jag tror nog jag äter mer allsidigt än många köttätare.
Att äta allsidigt är inte heller något jag gör för att jag är väldigt noga med att få i mig allt utan jag gör det mest för att jag faktiskt gillar allt. Mat är gott, och speciellt blandingen mellan sött och salt. Tex att göra en grekisk sallad och dricka juice till, eller ha melon på sidan av quornfilén :-)
Men om man nu ändå skulle vara orolig att jag inte får i mig nog med järn (som nästan bara finns i ritkigt stora mängder i kött) så är jag ju blodgivare och får inte ge blod om mina blodvärden inte ser bra ut. Senast jag gav blod var i februari. Snart ska jag dit igen. Vi får väl se då, men jag är inte speciellt rädd att värdena kommer se dåliga ut :-). Men skulle dem ändå göra det får jag väl börja äta nått slags kosttillskott i sånafall.

Hittade några hemsidor med lite all möjlig fakta för er som är mer intresserade.
www.vegetariskmat.se
www.greenoption.org


Mat på vildmarkscampen i mars. Quornbitar i gräddsås med vockgrönsaker, stekt lök, potatis och Torbjörns specialsylt (ca 16 ingredienser).

Kommentarer
Postat av: Lana

Rekommenderar starkt dessa linsbiffar, supergoda med pitabröd och tzatziki! :)



http://www.recept.nu/1.305459/linda_bergling/varmratter/gronsaker_potatis_andra_rotfrukter/linsbiffar_med_karlek_till_medelhavet

2012-05-03 @ 22:15:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0