Recept: Thai-inspirerad soppa

Thai-inspirerad soppa
 
Denna soppa behöver egentligen inte bestå av så många ingredienser, men kan - om man vill! De första 7 ingredienserna skulle jag säga är basen, sen kan man lägga till både nudlar, quorn och andra tillägg ifall man vill! :)  Eftersom jag höftar i mina recept så har jag inte exakta proportioner, men smaka er fram så blir det bra! Currypastan ger mycket av den goda smaken, men den är ganska stark, så genom att ta mer eller mindre av den så kan man reglera hur stark man vill att soppan ska vara. Hur mycket grönsaker, kokosmjölk och vatten man vill ha varierar efter hur "soppig" man vill att den ska bli, och utefter hur många portioner man ska göra. Om man använder sig av algnudlar, som jag gjorde, så behöver man bara skölja dem noga under rinnande vatten (står på paketet) före man lägger i dem i soppan. Använder man sig av glasnudlar antar jag att man borde koka dem för sig först innan man lägger i dem i soppan.
Lycka till, och berätta gärna om era resutlat! :)
 
Ingredienser:
  • Frysta Thai-Wok-grönsaker
  • Sockerärtor
  • Paprika (Röd blir godast tkr jag. Jag änvände dock både en röd och en grön.)
  • Kokosmjölk
  • Vatten
  • Buljongtärning
  • Röd currypasta
  • Quornbitar (Kan bytas ut mot kyckling, till dem som kanske vägrar veggo.)
  • Algnudlar (Hittas oftast på lchf-hyllan i mataffärerna. Kan bytas ut mot glasnudlar.)
 

Ev. tillägg: (inget av detta hade jag i, men det passar till! så har man det hemma kan man ju testa sig fram!)
  • Chilipulver/chiliflakes/hackad chili
  • Citrongräs
  • Pressad lime
 

Tillagning:
Skölj paprika och sockerärtor och skär/hacka sedan i önskad storlek. Stek frysta grönsaker och quornbitar i en panna med lite olja. När de har stekt ett tag så de är mjuka, lägg då i paprikan och sockerärtorna. Stek i några minuter till och ställ sedan åt sidan.
Ta en stor kastrull och värm upp kokosmjölk (jag använde 2 burkar), samt önskad mängd vatten (jag änvände väl typ 3-4 dl). Lägg sedan i buljongtärning (jag änvände två grönsaksbuljongtärningar), röd currypasta och eventuella tillägg. Rör om väl så buljongen löser sig och låt koka en stund. 
Lägg i grönsakerna och quornet i kastrullen med soppa. Lägg till sist i nudlarna och låt soppan värmas ett litet tag.
Så, då var soppan färdig! Ät och njut med glatt humör och trevligt sällskap! :)
 
Inte så graciösa bilder kanske ;) men sjukt gott somsagt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0