Retrosexism.

Oj så fruktansvärt det har kokat inom mig idag. Inte egentligen på grund av det sexistiska skämtet personen la upp på fb (jag menar sånt är man ju van med, skämtet var inte heller i värsta laget, men jag trodde bättre om den personen och jag blev bara less och sa ifrån) utan snarare pga personens ignorans, ovetande, blindhet och fortsatta sexism i kommentarerna som följde efter att jag försökte säga ifrån.
 
Summan av det hela är att jag idag har lärt mig följande:
  • Sexism kommer alltid att finnas - bara att acceptera.
  • Kvinnor och män ser livet på olika sätt,
  • det är så alla djur/raser (vad han nu menade med raser??) fungerar, så har det alltid varit och kommer alltid att vara.
  • Känner man sig kränkt ska man bara hålla käften, för reagerar man på ett sexistiskt skämt så "gör man saken bara värre" (man får alltså typ ett direkt hot om att samhället bara kommer bli ännu mer sexistiskt om man försöker ändra på hur samhället ser ut för tillfället)
 
Låter detta knäppt i dina öron? BRA! då har du fattat grejjen. Inte konstigt att det har kokat inom mig idag, eller hur?
Han tycker att jag "reagerade starkt" på hans skämt, men om man skulle kolla i vår konversation så kan man se att jag skrev 4 kommentarer, han skrev 8, det var han som reagerade starkt - på att jag sa ifrån.
 
I min sista kommentar (som inte var det sista som sas eftersom han skrev tre kommentarer efter det) så bad jag han att studera Genusvetenskap, eftersom han behöver det. Och på allvar, ALLA behöver genusvetenskap, hela samhället behöver genusvetenskap. SNÄLLA för in det i grundskolan så slipper senare generationer ha sånahär onödiga (och irriterande) diskussioner.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0