5:2 metoden

Jag och Anton har bestämt oss för att testa något som kallas för periodisk fasta. Det finns olika upplägg men det vi kör på betyder att man två valfria dagar i veckan äter endast 500 kalorier den dagen. Resten av dagarna så får man äta precis som man vill. Ja eller asså, att fasta två dagar i veckan kompenserar väl inte ifall det är så att man vill smälla i sig skräpmat och kladdkaka varje dag resten av dagarna, men de andra dagarna behöver man iallafall inte tänka på kalorier eller nått sånt, utan kan äta och dricka normalt, det man känner sig sugen på :)
Vi har bestämt oss för att köra måndagar och torsdagar. Så idag är andra dagen vi har kört och just nu sitter jag och dricker teh för att försöka förvirra min hunger. Kan dock säga att jag tycker det har gått bra både idag och i måndags. Självklart går man ju hungrig mestadels av dagen, men har ändå inte kännt att jag "dött" av hunger :) är heller ingen som blir tjurg, irriterad eller får huvudvärk av att gå lite hungrig så det känns som om detta går rätt bra :) Dock brukar jag sysselsätta mig genom att äta (ja jag är en tjockis!) så det är nog det jobbigaste, att jag inte vet vad jag ska underhålla mig med haha!
Jag är egentligen inte så mycket för dieter, men varför vi bestämde oss för att testa detta är för att vi många gånger försökt att tänka oss att köra på lchf och annat, men det har vi aldrig fastnat för. Och jag vill försöka förändra min kropp, fast gärna få fortsätta äta sånt jag tycker är gott. Då berättade mina föräldrar om preiodisk fasta och att dem tydligen kört det i åtta veckor! Pappa har förut kört på 2-veckors fastaperioder kanske två-tre ggr om året och under fastan har han inte verkat må så bra och när fastan är över har han ändå bara gått upp alla kilon igen. Men under dessa åtta veckor av att köra denna oansträngande fasta, som bara varar över ett dygn, två dagar i veckan, så har han lyckats gå ner åtta kilo, och han verkar må jättebra!
Jag hoppas ju dock inte på ett sånt bra resultat utan jag förväntar mig nog mest bara att få en lite sundare kropp jag kan vara nöjd över. Så får vi se om detta är nått för mig eller inte. Jag gillar ju verkligen att äta! Men det var också det jag tyckte var bra med denna diet: jag behöver bara hålla ut måndag och torsdag, alla andra dagar kan jag äta utan att tänka! :]
 
 
 
Om ni vill veta mer om dieten så är här några länkar:
http://5-2dieten.com/
http://www.svtplay.se/vetenskapens-varld? (spola fram till 2:30) mycket sevärd btw!

Kommentarer
Postat av: terris

du har ju inte hunnit hålla på så länge men hur går det so far? :)

Svar: jo det går faktiskt bättre än väntat :))
Moa-Stina

2013-06-19 @ 22:38:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0