Veggorecept

Fick en förfrågning om att lägga upp mina favoritrecept från Veggoboken, och absolut kan jag göra det :-) köpte den bara för nån vecka sedan så har tyvärr bara hunnit göra en av recepten. Men kan lägga upp den, och sen kan jag även lägga upp recept jag testat från nätet :-)

Har tyvärr ingen bild på maten, men bjuder på en bild på mitt lilla kök där jag lagar maten.




Chili con Quorn + min moddade version
6-8 Port, ca 20 min.

1 stor Lök
2 Vitlöksklyftor
1 msk Oliv- el rapsolja (jag tog flytande margarin)
1 pkt Tomatkross, ca 400 g (hade jag ej, så jag uteslöt det)
2 msk Tomatpuré (hade jag ej, så tog ketchup istället)
300 g Quornbitar
1 Grönsaksbuljongtärning (jag tog ca 3 msk flytande buljong)
1 Lagerblad (uteslöt jag)
0,5-1 tsk Sambal oelek
1 tsk Mald spiskummin (uteslöt jag)
0,5-1 krm kanel (utelöt jag)
1 burk Kidneybönor
salt och peppar

Eftersom jag inte hade tomatkross så använde jag 1 dl Vatten och 2 tsk Mjöl för att få det att tjockna lite. Och de kryddor jag använde istället var oregano, vitlökspeppar och paprikapulver. Jag har tyvärr inga direkta mått, smaka av och krydda så mkt du tycker blir gott :-)


Gör så här:
Skala och strimla vanlig lök och vitlök. Fräs löken en stund på svag värme.
Tillsätt tomatkross, tomatpuré, quornbitar, buljongtärning, kryddor samt kidneybönor med spad. Låt sjuda ca fem minuter och smaka av med salt och peppar.
Servera med couscousris eller pasta (eller med ljus Quinoa, som jag gjorde).

Mitt recept blir såklart annorlunda gämfört med orginalreceptet. Men min middag blev iallafall mycket lyckad och jag kommer laga det fler gånger. Nästa gång med även lite gurka och feta bredvid :-)
Bon Appétit!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0