Hälsosamt tips!

Omega-3 är bra för många saker:
  • sänkning av blodfetter och blodtryck och minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar

  • bibehåller blodkärlens elasticitet (bra för blodcirkulationen)

  • hjärnans kapacitet förbättras

  • ökar mängden serotonin (en må bra-substans) i hjärnan och lindrar depressioner

  • bekämpar inflammationer i hjärnans celler och blodkärl

  • cellmembranen blir mer mjuka och elastiska
Den fleromättade fettsyran Omega-3 finns främst i skaldjur och fet fisk. Men för dem som inte gillar eller äter så mycket fisk eller är vegetarianer så har jag nu ett hett tips! Linfröolja. En tesked linfröolja täcker det dagliga nödvändiga intaget av omega-3. Dock smakar linfröolja inte så gott bara som det är och kan inte användas som stekolja tyvärr. Den är kallpressad av en anledning, för att den är alldeles för känslig och blir sämre av värme. Så jag brukar se till att he en tesked varje dag i den mat jag äter. Tex funkar den bra att blanda ner i filen på morgonen, eller i salladsdressingen till lunch, eller kanske ringla över middagen och blanda ihop.
Linfröolja finns att köpa i vanliga livsmedelbutiker och står på hyllan bland de andra oljorna.

Jag rekommendrar denna från Biofood. Köpte den på Coop Forum i Skellefteå.

nomnom ;-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0