Almedalsveckan.

I veckan är det Almedalen 2012. Har tyvärr missat massor av debatter och partiledartal (pga att jag varit så trött efter jobbet), men den viktigaste partiledartalet var idag och det missade jag inte, eller rättare sagt, jag såg det senare på svtplay.se. Jonas Sjöstedt hade sin debut i almedalen som ny partiledare för Vänsterpartiet. Jag tycker han var riktigt duktig! Kanske pratade han lite väl länge om välfärden, men samtidigt så är det såklart en otroligt viktig fråga och som står Vänsterpartiet, och även folket, väldigt kärt. Han förklarade allt väldigt tydligt så alla ska förstå vad det är Vänsterpartiet vill göra för förändringar och hur det ska gå till och vad som gör detta till ett bättre alternativ än vad som är idag.
Jag har många kompisar som nu, när de blivit lite äldre, vill börja förstå mer om politik. De vill hitta det parti som de själva känner passar in på deras syn på hur samhället ska se ut och fungera. De vill veta till nästa val 2014, vilket parti de vill rösta på. Jag förstår om de känner sig förvirrade men jag tycker det är jättebra att de börjat se politik som en viktig punkt i livet. För det är det, absolut! Politik handlar om allt i samhället, så det är inte konstigt att man börjar bli mer intresserad när man blir äldre och ska stå på sina egna ben och inte längre kanske kan förlita sig på att sina föräldrar fixar allt.
Till alla mina vänner och även alla andra såklart, så vill jag tipsa er om att se tal och debatter från Almedalsveckan. Jag tror och hoppas det kan hjälpa er i all denna förvirring :-)

Här har ni en länken till Jonas Sjöstedt partiledartal i Almedalen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0