Nu vid juletider

Helgen har varit bra! Var en sväng till Umeå, hälsade på syrran, hade en rikitgt trevlig lördagkväll, shoppade klänning i storlek XS(!?) och åkte gratis buss hem :-)
Igår var det andra advent, och alltså bara två veckor kvar till jul! :-) och idag fick jag veta att jag ska jobba hela julveckan och nyårsafton. Jag är ledig den 24:de & 1:a. Blir mkt jobb och inte som en vanlig jul, men jag behövs på jobbet och en bra summa blir det ju i slutendan. Btw, idag slog jag även in de första julklapparna. Julstämning!
 
ja, och vad ska man säga om hela denhär pepparkakskalabaliken?
Har nog inte så mycket att säga, förutom att jag är så himla glad när jag läser och det går upp för mig att det faktiskt finns fler antirasister här i Sverige än bara jag och min familj. Tack tack tack till alla människor som har respekt för varandra och ser allas lika värde!
Ni ger mig hopp och glädje!
 
Eftersom jag inte riktigt vet vad jag ska säga om detta så vill jag gärna skriva ner det några andra sa så himla bra:
 
"Blir ju sällan arg. Men nu är jag redigt irriterad. Alla ni få, men nog så ivriga, nyttiga idioter som så här i juletider tycker det är lämpligt att skämma ut er på nätet och vara lite spontan-rasistiska/islamofobiska/antisemitiska - jag lovar att ni FÅR ha fläskkött på julbordet, klä ut er till stora kakor (pepparkaksgubbar) och sjunga psalmer. Prova själva, så får ni se. Tycker faktiskt jättesynd om er och era smygrasistiska konspirationsteorier. Men oroa er inte, jag tänker inte ge upp på er. Jag engagerar mig för ett rättvist samhälle där alla människor åtnjuter sina demokratiska rättigheter - där ni kan få hjälp." /Arijan Kan
 
"Jag ser att vardagsrasismen florerar mer än nånsin i Sverige. Det är pepparkaksgubbetjafs, "negerbolls"-hysteri och julskinkebesatthet. Alla ni vardagsrasister som finns i min omgivning, var snälla o ta bort mig som vän genast för jag vill varken se eller höra er. Sen kan ni ta o stoppa upp all er julmat i arslet för ni är så fega och rädda att ni kommer aldrig bli lyckliga ens när allt utländskt är bortrensat från Sverige. Ni kommer leva ensamma i alla era dagar. Hej då!" /Andrés Esteche
 
För vita svenskar är rasisten alltid någon annan /Johannes Anyuru
 
Och en tjej som heter Madeleine Karlsson som kanske inte skrev om pepparkakstjafset, men skrev väldigt bra om allmän rasism:
 
"Ni anar inte vad hårt jag bitit mig i läppen, hur länge jag har hållit mig i skinnet eller hur gärna jag önskar att jag kunde hålla mina åsikter för mig själv ibland, men nu gick det inte längre.
I Sverige för hundra år sedan trodde man att de som var kraftiga, långa och rejäla var de mest intelligenta, Medan de som hade annan etnisk bakgrund blev placerade i hjälpklass, på anstalter eller så tvångssteriliserade man dem.
Det var hundra år sedan.
Idag har 100 år gått, vi har forskat, rest och utbildat oss. Vi vet nu att intelligens, värde och kompetens inte är beroende av en viss hudfärg eller ett visst midjemått.
Jag läser i ÖP att 320 flyktingar ska få komma till Östersund dra år. 28 kommentarer har den artikeln och majoriteten av dem är så pinsamma att jag vill gå med skämskudde på ICA när jag handlar mat.
Tänk om bomber skulle falla över Sverige, enda chansen att rädda din familj var att fly till ett land som du inte vet något om. Kanske har du redan dött men dina barn får chansen att fly. Egentligen vill dem inte, de är livrädda. Men det är deras enda chans. Men då möts dem av "Ove"67, "Gösta"49 och "Karin"32, som tycker det är "helt förjävligt" och att dem "kostar för mycket pengar". Var fan ska dom ta vägen då?
Om man tittar snett på alla med slöja, om man fnyser åt alla som heter mohammed, om man håller extra hårt i plånboken när någon som pratar svenska med brytning går förbi. Om man är så mån om att vi ska ha så tydliga paradigmer, leva så segregerat, vara så jävla trångsynt.. Då ska man fan sluta äta tacos och kebab, sluta åka på charter till Egypten eller Turkiet, sluta gömma sig bakom att man "inte är rasist bara för att man har en åsikt". Nej man kanske inte är rasist, men man är trångsynt och orättvis och de enda lösningar jag kan föreslå för er som känner sig träffade är att bunkra upp med messmör och mellanmjölk och bosätta sig under en gran i skogen. Eller eventuellt åka och kolla läget i Syrien eller Palestina."
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0