Mitt nya liv som vegetarian

Ett liv som gris Del 1, Del 2. Bilder från Grisarnas verklighet.
Många av er vill säkert inte se detta. Ni vill helst blunda och det förstår jag. Det är enklare så. Men jag valde och se och nu har jag den sista biten i det pusslet jag påbörjade för mycket länge sedan. Detta är alltså bara en del av det som gjorde mitt val. De andra delarna är rättvisa, miljö och hälsoskäl.
Det är självklart ett ganska jobbigt val att bli vegetarian. Jag ska ändra i stor del nästan hela min kost. Från att vara en allätare, är jag nu någon som inte äter kött eller kyckling (Fisk och skaldjur har jag tänkt hänga kvar på ett litet tag till tror jag). För mig är det inte en jättestor uppoffring egentligen, jag föredrar helst vegetabilisk kost, men jag är självklart rädd för folks reaktioner, frågor och syn kring vegetarianer. Många känner sig påhoppade när någon väljer att avstå från kött. Kanske är det för att de egentligen vet att det är ett bra val. Men jag tycker inte att man behöver kritisera varandra. Vill man fråga någon varför man äter dittan och dattan och vill diskutera ska man självklart göra det, men då tycker jag även att man måste vara beredd på att få ett svar som man kanske egentligen inte vill höra.
Självklart behöver inte allt vara svart och vitt heller. Bara att minska sin köttkonsumtion hjälper mycket. Men om ni, som jag gjorde en lång tid, funderat på att bli vegetarian tipsar jag er att se de tre videoklippen jag länkade högst upp på inlägget, läsa frågor och svar på denna sida och även gå ut på google och kanske läsa lite olika om vegetarisk kost osv.



Så nu vet ni vad jag är. Jag är samma person som förr, har samma värderingar, har samma tankar och samma åsikter, bara en sak har ändrats: nu är jag vegetarian.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0