Jag har tagit ställning.

I torsdags, alltså typ en vecka sen, var det meningen att jag skulle ge blod för första gången. Eftersom jag gjorde min tatuering i november så fick jag inte ge blod förrän i juni. Men nu när de nya reglerna om blodgivning och tatueringar har kommit  blev det flyttat till december... Inte pga min tatuering, utan pga att Anton är tatuerad! Jag förstår att de är rädd att få smittat blod och att det är viktigt att göra det säkra före det osäkra men ju fler regler de hittar på ju mindre blod kommer de få! Ju krongligare de gör det att ge blod, desto fler kommer inte orka ge blod och destofler kommer inte bli tillåtna ett ge blod! :-O Tycker det iallafall känns helt sjukt att jag måste vänta till december när jag är typ 100 % säker jag är fullt frisk och de kan ju faktist göra prover osv för att se att jag är det!... jaja, i december blir alltså min första blodgivning. Jag som verkligen hade taggat upp för denna gång.
Men en bra sak med att jag steg upp klockan tidigt den morgonen är att jag hämtade hem och fyllde i ett Donationskort som jag nu har i min börs. Jag har ju aldrig tänkt dö som ni säkert redan vet. Men det känns på nått sätt bra att veta att ifall jag skulle förolyckas någon gång om flera hudnra år så kanske några av mina organ kan komma till användning och fortsätta leva genom någon annan.
Om mina organ kan rädda nån när jag inte behöver dem längre så är väl det bra?




För mig var det ett självklart beslut.
Om ni också vill bli organdonator, finns det tre olika sätt att bli det, alla lika giltiga:
  • anmäla dig till Donationsregistret hos Socialstyrelsen via Donationsrådets hemsida.
  • hämta och fylla i ett donationskort och bära det synligt i din plånbok. Donationskort finns på apotek och vårdcentraler.
  • berätta för dina anhöriga och närstående om din vilja och ditt beslut.

Kommentarer
Postat av: Kajsa

Du är så bra Stina och en väldigt godhjärtad människa. <3

2011-06-15 @ 22:32:25
Postat av: terr

hehe jag ska också donera då jag dör. Men var kortet tagit vägen har jag ingen aning om.. kanske bäst att skaffa ett nytt :)

2011-06-15 @ 22:34:03
URL: http://teresenaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0